Avtalegiro og e-faktura

Du kan få regningen som avtalegiro, e-faktura eller som papirfaktura i posten. Les om de ulike betalingsmåtene her.

E-faktura med avtalegiro er ikke mulig

Lånekassen tilbyr ikke kombinasjon av e-faktura og avtalegiro. Du må velge enten det ene, eller det andre.

Avtalegiro

Avtalegiro er enkelt fordi du slipper å godkjenne regningen i nettbanken. Du må logge inn i nettbanken din for å bestille avtalegiro.

Du må selv passe at du har nok penger på kontoen og at maksbeløpet er høyt nok på selve avtalen. Lånekassen anbefaler at du setter maksbeløpet til tre ganger månedsbeløpet ditt. Det vil uansett ikke bli trukket mer enn regningene er på.

Dersom det ikke er dekning på kontoen din når regningen forfaller, blir den ikke betalt. Neste regning vil da inneholde alle ubetalte regninger pluss purregebyr.  

Hvis du bytter bank, må du si opp avtalegiroavtalen i den gamle banken før du oppretter ny avtale i den nye banken. 

E-faktura

E-faktura kommer rett inn i nettbanken din, og det eneste du må gjøre, er å godkjenne regningen før den forfaller. Du må logge inn i nettbanken din for å bestille e-faktura.

Hvis du ikke har nok penger på kontoen din når regningen forfaller, blir den ikke betalt. Neste regning vil da inneholde alle ubetalte regninger pluss purregebyr.  

E-faktura kommer opp i alle banker du har konto i, og eventuelt også i Vipps, så det er ingenting å passe på hvis du bytter bank. 

Papirfaktura

Vi anbefaler ikke faktura på papir i posten. Det er fordi du må betale et gebyr på 18 kroner per regning. Hvis du likevel ønsker det, må du sørge for at Lånekassen til enhver tid har adressen til der du bor nå. Du kan oppdatere adressen din på Dine sider.

Du må betale selv om du ikke har fått regning

Lånekassen sender regning med terminbeløpet hver måned. Hvis du av en eller annen grunn ikke mottar regningen er det likevel ditt ansvar å betale terminbeløpet hver måned.

Gå til Dine sider for å se regningene dine

Kontonummer og KID

Regningen inneholder all informasjon du trenger for å betale. Hvis du ikke finner regningen skal du bruke dette:
  • Kontonummer: 7694.05.20300
  • KID-nummer. Det er alltid det samme, og du finner det på Dine sider og tidligere regninger.
  • Terminbeløp. Dette finner du på Dine sider.

Spørsmål og svar om avtalegiro

Det kan være flere årsaker. De vanligste er at:

  • du ikke hadde dekning på kontoen
  • du har satt et for lavt maksbeløp på avtalegiroavtalen
  • du har byttet bank
  • avtalen om avtalegiro har ikke rukket å blitt aktivert enda

Hvis du bytter bank, må du opprette ny avtale om avtalegiro i den nye banken.

Hvis du ikke får betalt en regning en måned, vil neste regning være på to terminbeløp pluss purregebyr, så sett gjerne maksbeløpet til minst fire ganger vanlig terminbeløp. Vi trekker uansett ikke mer enn det som står på regningen. 

Har du reservert deg mot kommunikasjon på nett med det offentlige og har valgt å få kopi av avtalegiro fra Lånekassen, får du kopien i posten, og må betale et fakturagebyr på 18 kroner. Du kan unngå dette ved å registrere i nettbanken din at du ikke ønsker kopi av regningene fra Lånekassen, eller oppheve reservasjonen i Kontakt- og reservasjonsregisteret.

Det samme kan skje dersom du ikke har vært logget inn i Dine sider eller andre offentlige myndigheters digitale løsninger på 18 måneder. Da blir e-posten satt som inaktiv. Logg inn på Dine sider for å aktivere e-posten din.

Hvis du registrerte avtalen om avtalegiro etter at vi sendte regningen til deg, vil også den første regningen komme i posten.

For regninger og kopier som blir sendt i posten må du betale et fakturagebyr på 18 kroner.

Lånekassen står oppført som «Statens lånekasse for utdanning».

Hvis du ikke får til å opprette avtalegiro i nettbanken, kan du også gjøre det på Dine sider.

Hvis du søker om betalingsutsettelse rett før eller etter betalingsfristen må du selv passe på å stoppe betalingen i nettbanken.

Hvis du søker betalingsutsettelse i god tid før regningen skal betales eller for flere måneder fram i tid, sender vi ikke ut regninger.

Det er ikke sikkert at din BankID støtter dette. Spør banken din for videre hjelp. Lånekassen kan ikke løse problemer knyttet til din BankID, det kan bare banken.

Relevant regelverk