E-faktura med avtalegiro er ikke mulig
Lånekassen tilbyr ikke kombinasjon av e-faktura og avtalegiro. Du må velge enten det ene, eller det andre.
Avtalegiro
Avtalegiro er enkelt fordi du slipper å godkjenne regningen i nettbanken. Du må logge inn i nettbanken din for å bestille avtalegiro.
Du må selv passe at du har nok penger på kontoen og at maksbeløpet er høyt nok på selve avtalen. Lånekassen anbefaler at du setter maksbeløpet til tre ganger månedsbeløpet ditt. Det vil uansett ikke bli trukket mer enn regningene er på.
Dersom det ikke er dekning på kontoen din når regningen forfaller, blir den ikke betalt. Neste regning vil da inneholde alle ubetalte regninger pluss purregebyr.
Hvis du bytter bank, må du si opp avtalegiroavtalen i den gamle banken før du oppretter ny avtale i den nye banken.
E-faktura
E-faktura kommer rett inn i nettbanken din, og det eneste du må gjøre, er å godkjenne regningen før den forfaller. Du må logge inn i nettbanken din for å bestille e-faktura.
Hvis du ikke har nok penger på kontoen din når regningen forfaller, blir den ikke betalt. Neste regning vil da inneholde alle ubetalte regninger pluss purregebyr.
E-faktura kommer opp i alle banker du har konto i, og eventuelt også i Vipps, så det er ingenting å passe på hvis du bytter bank.
Papirfaktura
Vi anbefaler ikke faktura på papir i posten. Det er fordi du må betale et gebyr på 18 kroner per regning. Hvis du likevel ønsker det, må du sørge for at Lånekassen til enhver tid har adressen til der du bor nå. Du kan oppdatere adressen din på Dine sider.
Du må betale selv om du ikke har fått regning
Lånekassen sender regning med terminbeløpet hver måned. Hvis du av en eller annen grunn ikke mottar regningen er det likevel ditt ansvar å betale terminbeløpet hver måned.